Tipus de referència: | Article de revista / Publicació periòdica |
Secció: | La poesia d'Ausiàs March |
Apartat: | Estudi |
Autor/s: | Palomero, Josep |
Any de publicació: | 1997 |
Títol d'article: | L'Ausiàs March de Raimon |
Revista / Publicació periòdica: | Abalorio. Revista de Creación |
Volum: | 24-25 |
Pàgina d'inici: | 87 |
Altres pàgines: | 98 |
Descriptor/s: | Ausiàs March | composicions poètiques | interpretació | March | música | obra poètica | Raimon | selecció |
L'aportació de Raimon és essencial per a la popularització de la poesia de March, així com d'altres poetes valencians medievals i renaixentistes. La dificultat major que trobem en l'adaptació musical dels poemes rau en l'hermetisme i la complexitat del contingut de les poesies. Raimon declara conéixer March a través de l'edició de Pere Bohigas i que li va cridar l'atenció el gran sentit rítmic del seu poemari, finalment, la voluntat de musicar els cants de March tenen també una finalitat cívica i militant. Quant a dificultats tènciques, Raimon s'enfronta amb l'estructura decasíl·laba, l'intent de trencar la monotonia del vers i la cesura a la quarta síl·laba i la quantitat de vocals fosques que s'hi troba. Finalment, la tria del disc Raimon conté cinc poesies de Plena de seny, tres de Llir entre cards, un del cicle O foll amor, dos del cicle Amor, Amor i sis més sense senyal identificador. La tria no és arbitrària perquè se centra en la bellesa de les imatges, les fórmules que tenen una forta capacitat sorpressiva, la tensió, el discurs rude, la identificació amb situacions personals i les possibilitats tècniques. Al capdavall el que prefereix Raimon són les composicions que van més enllà de la relació home/done i comunica tot el que hi ha sobre l'experiència de la vida. [LM]