Tipus de referència: | Capítol de llibre |
Secció: | Les obres de Joan Rois de Corella |
Apartat: | Estudi |
Autor/s: | Romeu i Figueras, Josep |
Any de publicació: | 1984 |
Títol de capítol: | Dos poemes de Joan Roís de Corella: A Caldesa i La sepultura |
Títol de llibre: | Miscel·lània Sanchis Guarner |
Lloc de publicació: | València |
Volum: | 1 |
Editorial: | Annexos de Quaderns de Filologia / Universitat de València |
Pàgina d'inici: | 299 |
Altres pàgines: | 308 |
Descriptor/s: | obra poètica | obra profana | obra religiosa | Roís de Corella, Joan |
Comentari dels dos poemes, basat en una lectura biogràfica de l'obra de Corella. Distingeix un cicle dedicat a «Lionor de Flors», format pel «Plant d'amor», l'esparsa «Des que perdí a vós, Déu de ma vida» i «La sepultura». [BBAHLM]
Romeu estudia aquests dos poemes en el context de la producció poètica corellana. L'article consta de les següents seccions: 1: L'amor i Joan Roís de Corella. 2: El cicle de Caldesa. 3: Lectura del poema 'A Caldesa'. 4: El cicle de Lionor de Flors. 5: Anàlisi de 'La sepultura'.
Segona edició d'aquest article a Romeu 1985. Tercera edició a Romeu 1991.
Analiza las 17 poesías profanas de Corella y descubre dos ciclos poéticos relacionables con amores reales de la vida de Corella, que debieron ser varios. El 'ciclo de Caldesa' comprende el 'Debat ab Caldesa' (muy cercano a la 'traición' entre el 27 de junio y el 14 de agosto de 1458), 'A Caldesa', 'Desengany', versos finales de la carta III del debate con el príncipe de Viana, cartas de amor perdidas que restaban en el 'Jardinet d'orats', y la 'Tragèdia': se trata de un amor deshonesto y tempestuoso en que el poeta actúa por despecho y con sinceridad. La 'Tragèdia' plantea las cosas más desde lejos y debió ser posterior a las poesías. El 'ciclo de Lionor de Flors' comprende la dedicatoria de la 'Historia de la Magdalena', el 'Plant d'amor', 'La sepultura', y una 'esparça' de Cambridge: es un amor de senectud por una viuda documentada entre 1482 y 1492. Corella habla de un amor honesto,e s decir que la espiritualización de la situación impidió que hubiera realización carnal: de aquí la decepción del amante. [Badia 1989 'Materiales']